~Nuffy nuff nuff~

Thursday, June 25, 2015

Roti Jala Urban

Bulan puasa ni usaha masuk ke dapur dan mencuba pelbagai masakan tu lebih lagi dari bulan biasa.

Tekak teringin nak itu ini. Tapi bila beli selalu mengecewakan.


Maka, pilih untuk Google -> Try and error -> ngappp sampai puas.

Ramadhan ke-7 tekak teringin nau nau roti jala dengan kuah durian.



Maka, ini hasilnya :



Dah kenapa warna BIRU?

Heyy suka hatilah mak nak warna apa. Seiring dengan arus permodenan oke! hiks~


By the way, first round aku buat warna hijau pink.

Lepas tu tak cukup, aku buat second round lepas tarawikh.

Sebabnya, anak buah aku minat nau nau roti jala ni. Dia sorang je ngap dah berapa ketul.

Aku sendiri rasa tak puas makan.

Maka, buat second round untuk makan masa sahur. Warna pilihan biru. Malas nak buat fancy sangat.
(macamlah biru ni tak dikira fancy kan?)



Untuk menjala, aku pakai botol yang ada tiga muncung tu.

Dah last-last masa batter nak dekat habis susah nak picit botol tu. Takde jadi corak jala dah.
Maybe jugak sebab tak lubangkan muncung tu betul-betul. Entah~

Geram aku.

So hasilnya, lupakan jelah nak habiskan menjala tu.
Terusssss jadi lempeng. Lantak kau..! ahahah~


Kenapa yang siap jala warna biru, lempeng hijau pulak?

Mula-mula macam nak buat dua warna. Niat hati nak bancuh warna tu satu botol satu warna.
Lepas tu atas faktor kemalasan, buat satu warna je. Tapi batter tu tak muat masuk satu botol. 
Ingatkan yang lebihan batter tu aku nak biar je tak berwarna. 
Tapi dah nama pun guna botol yang sama kan ada bekas-bekas warna biru sebelum ni, 

so 
PUTIH + BIRU = HIJAU.



Kakak aku kata,
"Roti jala urban paling caro aku pernah makan"




Perkongsian:

Aku try yang resipi guna mentega cair masa first round.
Tapi aku dapati instead of mentega, lagi cantik dan menjadi bila guna minyak masak on second round ni.

Roti jala jadi lebih lembut. Biar kat luar pun tak mengeras.
Kat rumah memang pakai minyak jagung so aku bantailah guna minyak jagung dalam roti jala ni.




Next try : Kuih Keria. Semoga menjadi.
 =__=

7 comments:

MizzTina said...

dik, bila roti jala dh sinonim dgn kunen, akak mcm xleh terima ada pembaharuan pd beliau.. macam xsanggup nk mkn.. :P

Unknown said...

hihi colornya...

nur anis said...

cantik warna tu..tapi nampak macam salut ubat pulak..huhu

Lydia Miza said...

Wah kain cun roti jala dia. Akk aritu first puasa kot buat. Tp kami mmg mkn ngan kuah kari klu org2 selatan ni.

Akk pki acuan biasa tu je. X reti pki yg muncung botol tu asik x kluar ke. Akk dah kerat sket tk jd apa pun. Konon nk beso lan lobang. Ekeke

Ops keria? Tq sebut keria. Klu rajin akk nk buat nnt. Ptg ni nk but karipap ikan dulu kot

Hasif said...

wowwww... biru oooo... kreatif2... bgus2....
lidah jadi warna biru tak makan nnti? hehe..

blogwalking sini..

BLOGAHBAR

Nanie said...

amboi kak.. warna biru urban roti jala. smlm sy makan warna kuning biasa je. hihi

Nik said...

wah..biru btol. cantik lak tgk warnanya

~Nuffy nuff nuff~