~Nuffy nuff nuff~

Monday, July 27, 2015

Krabi : White Sand Krabi Hotel

Beberapa tahun kebelakangan ni waktu raya mesti kitorang (my family and I) pergi holiday. Since beberapa tempat aku dah pergi tapi aku tak abadikan dekat mana-mana, kenangan tu kadang-kadang ada tapi sempoi-sempoi bahasa je gone with the wind. hehe. Kali ni nak abadikan kat sini. Nanti next time boleh baca dan ingat semula waktu-waktu gembira =)

Tahun ni, raya ketiga which is on 19th July 2015 (Ahad) weolls bertolak ke Krabi, Thailand. Nak cerita semua sekaligus cam banyak sangat, nanti sendiri pun menguap boring baca blog sendiri. So, start with our accommodation.


WHITE SAND KRABI HOTEL



Muka depan hotel masa kitorang baru sampai.

Yang "sado" baju hijau ni anak buah aku, Azrul. Umur 13 tahun. 
Uncle handsome sebelah Azrul baju blueblack tu ayah aku.

Oh ya, dari Krabi Airport ke hotel yang terletak di Ao Nang ni ambil masa lebih kurang 30 minit. Ao Nang ni kawasan yang very the suasana kampung. Kat tepi jalan ada jual durian, banyak makanan Halal, and of course banyak hotel-hotel untuk pelancong tak kiralah backpackers tak backpackers. Di Krabi 45-50% penduduknya adalah beragama Islam. Lebih kurang 10 minit perjalanan dari hotel ni ada masjid, Tesco.

Masa kat sana mostly terserempak pun dengan orang Melayu kita yang bercuti di sana. So bila jalan-jalan tu dengar orang borak dalam BM kau taklah rasa di bumi asing sangat..hehe Some of penduduk di sini pun boleh je berbahasa Melayu. Ada yang bunyik slang macam utara, ada plak yang slang macam Kelantan. Rupa pun macam Melayu kita jugak. Berbeza lah dari Bangkok. 

Oh well ini pendapat aku lah berdasarkan apa aku nampak masa kat sana. Aku pun baru first time jejak kaki ke Krabi ni. Kot lah ada yang terrrrbaca post ni lebih berpengalaman dan rasa info aku bagi tak betul boleh la share-share info, betulkan apa info aku yang silap =)

Mari tengok rupa bilik.




Aku particular sikit bab toilet. Sebab agak penggeli. Bukan nak kata aku ni pembersih sangat tapi aku rasa semua orang pun akan particular bab kebersihan kan? Masa masuk nampak okay tapi 4 hari 3 malam stay kat sini aku sedikit kurang selesa dengan toilet ni.

1. Sinki tersumbat. Maka bila gosok gigi, cuci muka, air bertakung, lambat nak absorb air.
2. Lantai toilet memang takleh elak dari basah sebab keluar air dari tempat mandi dan kepala paip sinki. Lagi takleh blah lubang air ada satu je which is kat tempat mandi tu. Patutnya better kalau ada lagi satu lubang kat bawah sinki ke, tepi jamban ke. At least boleh la tolak air ke lubang tu bila air bergenang kan?
3. Tempat mandi dia ruang kecik ye. Kalau orang badan besar sikit memang payah la nak mandi dengan selesa.

Tapi, tak puas hati pun aku senyapkan je. Pergi pun free oihh orang tanggung. Next time aku patut komplen je kan patutnya? Mana tau depa gantikan dengan bilik lain ke. Nak buat macam mana, trip ni kami berlima belas ye. 15 orang kesemuanya maka semuanya harus bajet.


 Ada balkoni.


View dari balkoni bilik iolls.



Swimming pool

Cantik tapi tapi tapi...........klorin dia terlebih kot. Anak buah aku si Azrul tu mata bengkak sampai kena bawak gi klinik kat sana. Nasib dekat je kliniknya dengan hotel ni. Doktor kata kesan dari klorin. Bukan allergic tapi kandungan klorin tu maybe tinggi. Nasib baik Azrul mandi kat swimming pool ni hari ketiga. So hari ke-4 sebelum check out nak balik tu lah bapaknya bawak ke klinik. Kalau awal-awal? Kesian kang tak memasal bercuti dengan mata bengkak. So not cool. huhu~

Oh budak berdua ni anak buah abang ipar aku. Peminat cilik iolls. Suka kawan dengan iolls. Nak tidur cari aku, dah bangun pagi cari aku. Aku turun breakfast lambat pun cari. Maybe sebab iolls ketinggian lebih kurang depa. Dah nampak macam rakan-rakan sebaya gitu. Lulz =_="

Oh ya, kalau nampak kat belakang tu kan macam bukit, hutan belantara gitu kan? Cantik. Rasa tenang je tengok. Rugi tak snap picture nya. Si budak kecik dalam gambar ni yang boy tu tanya, 

"Tu tempat dinosour kan?"

Aku kat situ macam nak kriikk kriikk kriiikk kriikk pun tak boleh sebab rasa kelakar gila. Haha pengaruh filem budak ni! Mesti suka sangat nengok Jurassic World tu. Tapi tak dinafikan, sebenarnya memang nampak macam tempat Jurassic World tu. Aku pun tak sampai hati nak kat TIDAK kat budak tu. So aku kata,

"Aah, ni tempat dinosour. Tapi lama dululah. Sekarang dah takde. 
Kalau tak nanti dia makan Haikal."

Beheheh aci tak jawab camtu?


Pemandangan pagi dari swimming pool. Berkabus sebab semalamnya hujan. 
Oh ya, masa kami pergi tu setiap malam hujan. 
Ini bahagian depan hotel.

Malam kedua keadaan rare sikit. Sebab kawasan situ semua blackout! Termasuklah hotel kami. Lebih kurang 2 jam lebih ke 3 jam jugaklah kegelapan weyy. Dalam pukul 11 malam sampai 1.30 pagi camtu lah jugak blackout nya. Panas tu taklah rasa sebab hujan kan, cuma gelap. 
Aku yang takut rimas dengan kegelapan pun bukalah torchlight henpon. Nasib baik tak sampai pagi. phewww



Next : Ao Nang Beach


No comments:

~Nuffy nuff nuff~