~Nuffy nuff nuff~

Wednesday, July 15, 2015

SEMPERIT KIPIDAP

Aku suka kuih-kuih tradisional kebanyakkannya kalau time-time raya ni.
Semperit, tart nanas, kuih bangkit, aaaaa camtu ah taste aku. 
Yang lain makan jugak tapi akan go for these traditional cookies dulu..hehe

Tahun ni nak try buat kuih sendiri. Try lah dak semperit. 

Memang disaster I tell you!

Kali ketiga buat baru jadi.. KALI KETIGA okay..!! 

Tapi not in the same day lah cubaan tu. Gila kau?


1. SEMPERITKU DILANGGAR LORI



Sinopsis:
a) Rupa tak cantik. Warna mashed up, kelopak pun penyet.
b) Rasa okaylah tapi manis gilosss. Almost merengue ok rasa dia!
c) Tak pandai setting oven maka dalamnya tak berapa masak pastu dah macam masuk angin rasa dia.
d) Resipi amik dari FACEBOOK DARI DAPUR SEORANG AMATUR.



2. SEMPERITKU BALING DINDING PUN TAK PECAH



Sinopsis:
1. KERAS. Jangan tertipu dengan rupa dia yang improved tu.
2. Tawar sebab letak susu pekat manis je tak letak gula =___="
3. Resipi aku google je. Tak ingat dari blog mana.
4. Pandai sangat pi letak emplex konon nak kasi crunchy sikit. Hambik kau. Terus KEJUNG..!!



Nampak tak betapa stressnya aku buat kuih ni. Apa benda niiiii semua tak jadi..!!
Masa ni aku dah down. Stress habeh weyy..

Tapi, aku kembali dengan semangat baru. Alah, kasi chance lah. 
Memang aku tak reti buat kuih tapi sekurang-kurangnya aku try ye dak? 

Nak bagi brader sikit ni, takkan nak bagi kuih yang tak jadi kot..!! Terus bangkit semula dan try lagi. Dalam hati ni tetiba dah jadi niat nak buat jugak sebab nak bagi boipren. ehh??

Halaaa aku tau, satgi mesti ada yang menyampah. Nak buat camne, aku bagitau jujur ni. 
Kalau korang, aim lebih murni seperti nak buat untuk bagi suami ke isteri ke mak ke abah ke, korang mesti akan buat yang terbaik jugak ye dak?

Aku ni sebab ayah aku sejak dapat diabetis ni dia tak pandang kuih-kuih ke benda-benda manis.
So untuk beliau, aku fokus buatkan benda lain lah.




3. SEMPERIT KIPIDAP



Sinopsis :
1. Rasa, tekstur dan rupa better dari dua cubaan sebelum ni. Alhamdulillah. Tak perfect tapi ok.
2. Guna semula resipi FACEBOOK DARI DAPUR SEORANG AMATUR tu..huhu

So, enough. Lain kali jelah sambung menyemprit lagi. 
Tangan aku sampai sekarang sakit duk menyemprit. 
Tapi takpe, sekurang-kurangnya berusaha..hikhok~

Ini baru semprit tau, belum cerita pasal red velvet cookies hangit, makmur hangit lagik..

aiyooo nampak nau aku ni fail gilos bab-bab menguih..!

Till then, SELAMAT HARI RAYA..!!

No comments:

~Nuffy nuff nuff~